24 april 2024

Doodkonijn

Politiek Incorrect

Cosmopolis

Michael Moore doet een betere job in het aanvallen van het kapitalisme

Eric Packer is een topper in Wall Street. Hij is extreem rijk en doet waar hij zin in heeft. Hij wordt rondgereden door de straten van Manhattan in zijn limo en is op weg naar zijn vader’s oude kapper om zijn haar te laten doen. Hij heeft net al zijn geld gezet op een neergang van de waarde van de Yen, een zet die al snel de verkeerd blijkt te zijn. Terwijl de klok verder tikt zit hij vast in het verkeer en ontmoet allerlei mensen terwijl hij zijn fortuin ziet vervliegen en zich begint te realiseren dat hij zijn manier van leven op het spel gezet heeft.

Onze opinie:
David Conenberg is gekend als regisseur van verscheidene klassiekers in het horror genre zoals The Fly, Scanners en The Brood. Recenter heeft hij ons ook al enkele interessante thrillers zoals A History of Violence en Eastern Promises, maar Cosmopolis zal niet snel in zijn rijtje der klassiekers verschijnen. Het verhaal is opgezet om kritiek te geven op Wall Street en is duidelijk geïnspireerd door de Occupy Wall Street beweging maar het eindresultaat is een saaie film die zich veelal afspeelt in een limousine waar de personages die voorbij komen opgemerkt worden voor het zeggen van lijnen tekst zonder gevoel en zonder ook maar enige zin te maken. De cast lijkt wel te bestaan uit robots en als dusdanig vraag je je de meerderheid van de tijd af waar je nu in godsnaam naar aan het kijken bent.

Robert Pattinson wordt bijgestaan door enkele andere grote namen zoals Sarah Gadon, Paul Giamatti en Juliette Binoche maar het maakt eigenlijk allemaal niets uit. Cronenberg wil een statement maken en doet dit door de limo als gids te gebruiken. In het begin is deze mooi en glimmend, tegen het einde blijft er weinig meer over dan een wrak dat besproeid is met graffiti. Allemaal zeer filosofisch maar we zouden dit maar al te graag inruilen voor een film die wat toegankelijker is en waarbij je op zijn minst wat gevoelens krijgt voor de personages.

Cosmopolis probeert ongecontroleerd kapitalisme aan te vallen maar eindigt als een ontoegankelijk stuk dat totaal niet aanspreekt en door slechts zéér weinig mensen gewaardeerd zal kunnen worden. Als je kapitalisme aangevallen wil zien worden stellen we voor dat je eender welke film van Michael Moore bekijkt want die zijn interessanter en zelfs gebaseerd op de realiteit.

Cosmopolis (2012) Crime, Drama, Fantasy, Mystery, Thriller | 109min | May 25, 2012 (France) 5.1
Director: David CronenbergWriter: David Cronenberg, Don DeLilloStars: Robert Pattinson, Juliette Binoche, Sarah GadonSummary: On the spur of the moment, twenty-eight year old Manhattan self-made multi-billionaire Eric Packer decides he wants to get a haircut from his regular and longtime barber across town, a difficult journey today if only because of the traffic gridlock from three high profile but vastly different events taking place in the borough, including a wandering anarchist protest, they who largely use dead rats as their symbol of protest. Through his trek, Eric, most taking place in his stretch limousine, meets with several business associates - some with as esoteric job titles as Head of Theory - and personal acquaintances, including his several week bride, Elise, a wealthy woman in her own right with who he still has a somewhat distant relationship if only because they don't really know each other. The start of Eric's day ends much differently than the end as his personal fortune largely hinges on external forces in relation to a speculative currency transaction, and as he learns that someone is trying to kill him, who and for what reason he does not know. —Huggo

Photos


See all photos >>