4 oktober 2022

Doodkonijn

Politiek Incorrect

Crash

In de periode na 9/11 in Los Angeles komt de druk op de ketel te staan als de levens van mensen van allerlei rangen en standen samenkomen binnen een periode van 36 uur

In de periode na 9/11 in Los Angeles komt de druk op de ketel te staan als de levens van mensen van allerlei rangen en standen samenkomen binnen een periode van 36 uur

Onze opinie:
Je denkt te weten wie je bent? Je hebt geen idee. Dit is de subtitel van Crash, een film die de ambitie heeft om je te laten nadenken over hoe je met het onbekende omgaat. Een film over hoe een totale vreemde je leven kan affecteren zonder je zelfs maar ontmoet te hebben, of omgekeerd. In Crash volgens we 36 uur in de levens van een groep mensen wiens pad zich zal kruisen en bij momenten crashen. Ze zullen geconfronteerd worden met hun eigen vooroordelen, verdenkingen en zelfs (verborgen) racisme.

Tijdens het kijken naar deze caleidoscopische film waar levens van mensen in elkaar gevlochten zijn kan je niet anders dan bij momenten het gevoel hebben dat Crash teveel in elkaar is gezet en dat er een verdacht groot aantal toevalligheden nodig zijn om alle verhaallijnen aan elkaar te zetten. Dit stoorde echter niet vanwege het feit dat het verhaal zeer interessant is om te volgen en alhoewel Paul Haggis zijn publiek wat betuttelt slaagde hij er wel in om van Crash geen simplistisch eenzijdig politiek pamflet te maken. Crash is goed drama maar verre van een realistische (maar wat weten wij ervan?) en objectieve kijk op racistische spanning in Los Angeles waardoor de film ook wel een beetje hypocriet genoemd kan worden als de regisseur dit naar voren doet komen als een realistisch portet.

Crash is een goed drama dat een nobel bericht uitdraagt maar is niet capabel om alle duidelijke ambities uit te voeren die Paul Haggis had bij het schrijven en regisseren van de film. Sommige situaties zijn te geforceerd en enkele plotlijnen net dat beetje te toevallig om echt realistisch over te komen. Maar laten we wel wezen: het is een film en uiteindelijk levert Crash wel iets af om over na te denken tot lang nadat de eindgeneriek gepasseerd is.

Crash (2004) Crime, Drama, Thriller | 112min | May 6, 2005 (United States) 7.7
Director: Paul HaggisWriter: Paul Haggis, Bobby MorescoStars: Don Cheadle, Sandra Bullock, Thandiwe NewtonSummary: Over a thirty-six hour period in Los Angeles, a handful of disparate people's lives intertwine as they deal with the tense race relations that belie life in the city. Among the players are: the Caucasian district attorney, who uses race as a political card; his Caucasian wife, who, having recently been carjacked by two black men, believes that her stereotypical views of non-whites is justified and cannot be considered racism; the two black carjackers who use their race both to their advantage and as an excuse; partnered Caucasian police constables, one who is a racist and uses his authority to harass non-whites, and the other who hates his partner because of those racist views, but who may have the same underlying values in his subconscious; a black film director and his black wife, who believes her husband doesn't support their black background enough, especially in light of an incident with the racist white cop; partnered police detectives and sometimes lovers, one Hispanic female and the other black male, the latter who is dealing with a drugged out mother that feels he isn't concerned enough about taking care of family; an East Asian man who is run over but who is hiding some valuable cargo in the back of his van; a Persian store owner, who feels he isn't getting satisfaction from American society when his store is robbed time and time again; and a Hispanic locksmith, who just wants to keep his family, especially his young daughter, safe in a seemingly unsafe world. —Huggo

Photos


See all photos >>