De kogel is door de kerk, de Groene Gekte is verder doorgedrongen in het Europees Parlement dat een wet heeft goedgekeurd die stipuleert dat vanaf 2035 het verboden is om nog nieuwe diesel- en benzinewagens te verkopen… behalve dan Ferrari, Lamborghini, Bugatti, … fabrikanten van minder dan 10.000 wagens per jaar mogen nog tot 2036 “onderhandelen over minder strenge voorwaarden” en de superrijken moeten zich dus geen zorgen maken dat ze niet meer zouden mogen rondbollen met een hoogtoerige jankende V12-motor.
De VRT was er als de kippen bij om te laten weten hoe “fantastisch” dit is. Zo verkondigden ze dat de transportsector toch wel goed is voor een kwart van de totale CO2-uitstoot van Europa en dat William Todts, directeur van de ngo Transport & Environment, het “een absolute doorbraak in het Europese klimaatbeleid” vindt. Dat dat kwart van de “totale CO2-uitstoot van Europa” inclusief het vracht- en motorverkeer is welke NIET onder deze wet vallen “vergeten” ze erbij te vermelden, net zoals dat de hele EU nog geen 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot vertegenwoordigt waardoor men de impact van deze wet op wereldvlak qua CO2-uitstoot eerder minimaal kan noemen. Daarbij, zelfs als àlle auto’s in de EU elektrisch zijn, dan nog zal niet alle CO2-uitstoot gelinkt aan die auto’s verdwenen zijn aangezien die elektriciteit ergens vandaan moet komen en we zelfs in 2035 niet moeten verwachten in heel de EU zonder CO2-uitbrakende gas- of kolencentrales te zitten. Mensen die denken dat met deze wet plots “een kwart van de totale CO2-uitstoot van Europa” verdwijnt kunnen dus best even terug naar school om wat logica bij te leren.
In het kader van zaken mooier te doen ogen dan ze in werkelijkheid zijn gaat de VRT nog verder door op te merken dat de Europese vereniging van autofabrikanten ACEA “mee” is met de nieuwe wet want Sigrid de Vries van ACEA verkondigde “De EU heeft een historische beslissing genomen”. Zeggen dat de EU een “historische beslissing” heeft genomen is niet hetzelfde als het eens zijn met die beslissing maar dat lijkt men bij de VRT duidelijk niet te begrijpen, en dat o.a. Carlos Tavares, de CEO van Stellantis (Peugeot, Citroen, Alfa Romeo, Opel, Fiat, Jeep, etc), in januari nog liet weten serieus bezorgd te zijn omtrent de toen voorgestelde wet zijn ze ook maar voor het gemak vergeten. Neenee, de industrie “is mee”… en als je dat niet gelooft proberen we je wat anders wijs te maken.
Socialistisch Eurocommissaris Frans Timmermans, die samen met zijn Nederlandse PVDA-collega en ex-Greenpeace CEO Diederik Samson de wet hebben opgemaakt, verkondigt ondertussen “binnen enkele jaren zal de aankoop van een elektrische wagen ook goedkoper zijn dan die van een auto met verbrandingsmotor” wat men maar al te makkelijk interpreteert als “elektrische wagens worden goedkoper dan nu” terwijl de wet ervoor zal zorgen dat enkel nog de zogenaamde “supercars” met verbrandingsmotor zullen overblijven. Ondertussen heeft Mercedes al aangekondigd te stoppen met de A-klasse en B-klasse, is het over en uit voor de instapmodellen A1 en Q2 bij Audi, en gaan bij Ford de Fiesta en Focus uit het aanbod. De “goedkopere” instapmodelletjes worden bij verscheidene merken dus nu reeds geslachtofferd en zo is het natuurlijk makkelijk om te zeggen dat binnenkort wagens met verbrandingsmotor duurder zullen zijn dan elektrische auto’s…
William Todts van de ngo Transport & Environment probeert het nog op een andere manier mooi te praten door te refereren aan Henry Ford en hoe die de verbrandingsmotor voor iedereen toegankelijk maakte dankzij massaproductie maar zelfs de VRT kan het niet laten daar toch een kritische noot bij te zetten want de Vries van ACEA merkt eveneens op dat batterijen toch niet zo in prijs zakken als men lang dacht… en dan hebben we het nog niet over de effectieve prijs van elektriciteit die op dit moment nog steeds gigantisch duur is in vergelijking met enkele jaren geleden en het er niet naar uitziet dat die snel zal zakken gezien de gigantische investeringen die nodig zijn in het elektriciteitsnetwerk om de stijgende vraag te kunnen blijven leveren. Daarbovenop wordt dan ook nog eens geen rekening gehouden met het feit dat grondstoffen zoals koper – nodig om elektriciteit te transporteren – gigantisch gaan stijgen in prijs.
Maar ach, waar maken we ons allemaal toch zorgen over? De EU is duidelijk, we gaan met zijn allen elektrisch rijden vanaf 2035, behalve de superrijken dus, en allemaal onze auto aan de laadpaal hangen… of niet? Immers, volgens de laatste statistieken zijn er nog net geen 500.000 laadpalen in de EU en zouden we er 7 miljoen nodig hebben tegen 2030 om de tegen dan geplande 30 miljoen elektrische auto’s rijdend te houden. Euhm… 7 miljoen laadpalen op 7 jaar = meer dan 2.500 laadpalen die er élke dag geïnstalleerd moeten worden, is er iemand die gelooft dat we dat aantal halen?
Ondertussen zijn er synthetische brandstoffen die – mits verdere investering – gebruikt zouden kunnen worden in plaats van gewone diesel of benzine, maar daar lijkt men in het Europees Parlement weer niet in geïnteresseerd te zijn want men is van mening dat “de verbrandingsmotor grotendeels iets van het verleden moet zijn”, dixit Johan Van Overtveldt (NV-A).
Elektrische auto’s zijn schrikwekkend duur (ter vergelijking: nieuwe Fiat 500 begint vanaf 14.949, de elektrische versie vanaf 28.890 en daar haal je in realiteit nog geen 150km mee), er is met moeite genoeg productie van elektriciteit om aan de huidige behoeftes te voldoen dus laat staan wanneer alle huidige auto’s plots overschakelen op elektriciteit, en we moeten een gigantische uitrol doen voor alle laadpalen die nodig gaan zijn terwijl we zelfs niet eens weten wààr we die allemaal gaan zetten (denk aan alle appartementsgebouwen zonder ondergrondse parkings – gaan we bij alle parkeerplaatsen laadpalen zetten?). Klinkt het alsof het Europees parlement een slimme en doordachte beslissing heeft genomen, of klinkt dit een beetje zoals de stemming van de kernuitstap onder Guy Verhofstadt die nu reeds voor problemen zorgt? Ons lijkt het tweede scenario…
Ter referentie, de Vlaamse partijen hebben als volgt gestemd:
OpenVLD, Groen en CD&V waren compleet voor. Vlaams Belang was tegen. Vooruit was afwezig zodat niemand hen kan betrappen op een mening te hebben waar ze later mee geconfronteerd zouden worden, en NV-A hebben “voor” gestemd in lijn met destijds de kernuitstap, wat wil zeggen dat ze enkele “maren” hebben waar ze mee kunnen zwaaien wanneer dit – net zoals met de kernuitstap – op een totaal fiasco uitdraait. Om te onthouden in 2024…
Deze oude blanke hetero man gaat op het Vlaams Belang stemmen en,indien het niet anders kan,tegen Europa.