“Man (79) verliest controle over stuur en rijdt fietser en voetganger aan in Essen: drie gewonden”. Jaguar-bestuurder (84) knalt in schoenwinkel op Lippenslaan in Knokke-Heist en neemt andere wagen mee in zog: twee gewonden. Twee titels die op 29 november 2024 verschenen op HLN en goed waren voor in totaal vijf gewonden vanwege een gepensioneerde bestuurder die “de controle over het stuur verloor”. Geen kat die zich een dag later nog over deze feiten druk maakt.
Overal worden in naam van verkeersveiligheid flitspalen en trajectcontroles ingevoerd want… overdreven snelheid is slecht! Daarom ook dat gemeentes sinds ze de mogelijkheid hebben om zelf snelheidsovertredingen te beboeten via de GAS-wetgeving overal zones 30 implementeren. “Het gaat niet over geld, het gaat over de veiligheid!”, hoor je veelal, ook al geeft kersvers minister Annick De Ridder aan dat dat misschien niet altijd effectief het geval is.
Een dag voor bovengenoemde ongevallen publiceerde HLN een interview met Mark Tant van Rijgeschiktheidscentrum CARA die meldde dat personen die bepaalde aandoeningen hebben (bvb hersenletsel, epiliepsie, suikerziekte, …) niet zomaar meer mogen rijden maar een rijgeschiktheidsproef moeten ondergaan. Kwestie om te zien of de persoon in kwestie fysiek nog wel capabel is om met een auto (of eender welk motorvoertuig) te rijden. En het gaan dan niet zozeer over het kennen van de verkeersregels als wel mee kunnen met het verkeer, al dan niet met aanpassingen in je voertuig, of enkel met bepaalde beperkingen (enkel overdag, niet op autostrade, binnen bepaalde straal, …).
Het Cara krijgt zo een 5.000 personen per jaar over de vloer, maar je kan je de vraag stellen: wat verschilt een diabeet met iemand die vanwege ouderdom eigenlijk niet meer geschikt zou zijn om te kunnen rijden? Ok, die gepensioneerde zal misschien geen hypo krijgen, maar heeft wel véél meer kans op een hartaanval of ander plots ziekteverschijnsel dat hem/haar tot een gevaar op de weg maakt! Of laten we het nog maar eens hebben over boven vernoemde artikels: beide gepensioneerden “verloren de controle over het stuur”… geen woord over overdreven snelheid, geen woord over een of andere aanval van een ziekte. Hoe “verlies je controle”? Doordat je eigenlijk niet meer geschikt bent om met een auto te rijden!
Wanneer staat er een politicus/politica op die minder ligt te zeveren over repressie en eens gaat kijken naar rijvaardigheid van chauffeurs? In Nederland moet sinds 2014 iedereen vanaf 75 jaar zich medisch laten keuren door een arts wanneer men zijn rijbewijs laat verlengen, en die arts kan dan beslissen om een rijtest te laten uitvoeren door het CBR, een instantie vergelijkbaar met het Belgische CARA. Waarop wachten we in België? Tot meer gepensioneerden “de controle verliezen” en door de ruiten van winkels rijden?
Meer
Streaming in Vlaanderen
Vincent Van Peteghem liegt dat hij zwart ziet!
De PS wil werkgevers de nek omwringen voor overheidsfinanciën!