23 april 2024

Doodkonijn

Politiek Incorrect

SUV de op één na grootste reden voor stijging CO2-emissies?

Ook de directeur van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) zit niet verlegen voor kortzichtige ongefundeerde uitspraken

Eerder deze week kwam de directeur van het Internationaal Energie Agentschap (IEA), Fatih Birol, in het nieuws vanwege een wel heel vreemde uitspraak: de man verkondigde namelijk in Parijs dat SUV’s de voorbije tien jaar de op één na belangrijkste oorzaak zijn voor de stijging van CO2-emissies. De energiesector blijft met kop en schouders de absolute nummer één, maar de stijging van verkoop van SUV’s van 18% in 2010 naar 40% in 2018 maakt dit type van auto’s de “ster in de automobielindustrie” en dus ook meer oorzaak voor stijgende CO2-emissies dan de zware industrie, vrachtvoertuigen of luchtvaart. Straffe kost als je het mij vraagt!

Als we HLN moeten geloven lijkt deze statement enkel maar gebaseerd op de verkoopcijfers van dit type van wagen. Als dat effectief het geval is, dan gaat deze dik betaalde baas van het Energie Agentschap er blijkbaar van uit dat als er geen SUV’s waren, we allemaal met Fiat 500’s zouden rijden?

Dat de grote SUV’s de autosector gigantische opbrengsten oplevert is geen geheim, maar dit wagentype de schuld geven van stijging van CO2-emissies is een brug te ver. Zo vergeet directeur Birol namelijk dat de uitstoot van wagens de voorbije tien jaar sterk gedaald is, ook voor SUV’s. Een BMW X5 30d uit 2010 had bij voorbeeld een CO2-uitstoot van minimaal 195g/km terwijl het huidige model X5 30d het doet met 159g/km, een vermindering van bijna 40% terwijl de huidige modellen gemeten worden volgens de WLTP normen die een heel pak strenger zijn dan de vroegere NEDC manier van meten. De reële vermindering is dus nog groter! Een 22% verhoging in verkoop van SUV’s staat niet gelijk aan een 22% verhoging van CO2-uitstoot.

Daarnaast gaat onze geëerde directeur nog verder met duidelijk ongefundeerde uitspraken, namelijk dat een SUV een kwart (=25%) meer uitstoot heeft dan een gemiddelde personenwagen vanwege zijn gewicht en minder aerodynamisch profiel. Dat een SUV wat meer verbruikt is logisch, maar 25% is toch wel veel. Tenzij je appelen met peren vergelijkt natuurlijk. Diezelfde X5 van hierboven stoot dus 159g/km uit, maar als je die vergelijkt met een gelijkaardige BMW 530d (139g/km) is het verschil toch wel wat kleiner. Doe de vergelijking met een gelijkaardige vierwiel aangedreven versie en het verschil komt nog maar op een 10%.

Voor de hoogdagen van de SUV was er trouwens ook nog de hype van de monovolumes. Renault Espace, Volkswagen Sharan, Seat Alhambra, Ford Galaxy, en ga zo maar door, waren populair want veel ruimte en gebruiksgemak. Die zijn bijna allemaal vervangen door SUV modellen vanwege de meer sportieve natuur van deze laatste, maar een paar fabrikanten hebben nog monovolumes beschikbaar. Zo is er de Seat Alhambra wiens nieuwste 2.0TDi begint met een uitstoot van 137g/km, of de Ford Galaxy 2.0 TDCi die een minimale uitstoot heeft van 132g/km. Vergelijk dat met een BMX X3 (vanaf 128g/km) of een Audi Q5 (vanaf 117g/km) en dan merk je al snel dat een SUV niet noodzakelijk meer uitstoot heeft dan een andere gelijkaardige “grote” auto.

Het is duidelijk: als je appelen met peren vergelijkt kan je alles “bewijzen” en als het aankomt op CO2-uitstoot mag er gelijk wat verkondigd worden zonder enige nuance. Zolang er maar een “schuldige” aanduid kan worden. Met wat voor wagen zou een directeur van het Internationaal Energie Agentschap rondrijden?