27 september 2022

Doodkonijn

Politiek Incorrect

The Mortal Instruments: City of Bones

Als haar moeder ontvoerd wordt door een gevaarlijk sujet roept een tiener met onwereldse afkomst de hulp in van andere jonge half engelen-half mensen

Als haar moeder ontvoerd wordt door een gevaarlijk sujet roept een tiener met onwereldse afkomst de hulp in van andere jonge half engelen-half mensen

Onze opinie:
Op de back cover van “The Mortal Instruments: City of Bones” kunnen we lezen dat iemand bij Fox deze “More Exciting than The Hunger Games” vindt. Voilà, wéér iemand die naar de werkloosheid verbannen wordt. Tenzij Fox er geen probleem mee heeft dat hun geloofwaardigheid onder nul verdwijnt.

Fantasy verhalen voor jongvolwassenen zoals “The Hunger Games”, “I Am Number Four” en natuurlijk de “Twilight” serie zijn de hype van het moment. De ene is al wat succesvoller dan de andere, en kwaliteit speelt daarbij niet altijd een even grote rol (Twilight was een kassucces en we vragen ons nog steeds af waarom). “The Mortal Instruments: City of Bones” is de nieuwste film in dit genre en we hopen ten zeerste dat de boeken beter zijn.

Niet alleen vragen we ons nog steeds af waarom de subtitel “City of Bones” is aangezien deze slechts heel kort voorbij komt, het script vraagt blijkbaar een inherente kennis van de boeken om ook maar een beetje te kunnen genieten van het verhaal. Immers, hoe kan je anders verklaren waarom de film een ton aan vragen opwerpt die op geen enkel moment beantwoord worden. We willen geen echte spoilers weggeven maar bij zeker de helft van alle scènes kan je je vragen stellen waarom personages bepaalde acties doen (of niet), plots totaal anders beginnen handelen dan hun persona zou doen verwachten, of zelfs waarom ze op een bepaalde plaats terecht komen. En uitleg krijg je nooit. Je moet maar meegaan met wat je op het scherm voorbij ziet komen en aannemen dat het juist is.

Het verhaal heeft dus gaten zo groot als een ravijn, en het acteerwerk is ook al niet echt denderend te noemen. Lena Headey (Game of Thrones) heeft hopelijk veel geld ontvangen voor haar rolletje in deze prent want zij is zowat de enige die een min of meer deftige prestatie neerzet, en haar inbreng is dan nog beperkt tot het eerste half uur. De rest van de cast schittert in emotieloos lijntjes opdrammen (of doen aan overacting) en halverwege zijn enkel de special effects nog een reden om verder te kijken. En dan nog, ook deze zijn niets dat je nog niet eerder gezien hebt.

“The Mortal Instruments: City of Bones” zou het eerste deel zijn uit de “Mortal Instruments”-filmreeks maar na deze gezien te hebben vragen we ons serieus af of er nog een vervolg komt. En of we een mogelijk vervolg nog wel zouden willen bekijken. Deze film is immers allesbehalve deftig in elkaar gezet, springt zonder aanleiding van de hak op de tak, bevat minder chemie tussen de personages dan een les wiskunde, en is even spannend als een onderbroek van grootmoeder.

Zoals gezegd gaan we zeker niet doen alsof we deel uitmaken van het doelpubliek, maar we hebben toch wel een iets hogere dunk van onze populatie jongvolwassenen dan te denken dat ze dit topkwaliteit zouden vinden. Aan de andere kant was de Twilight serie wél een succes dus wat weten wij ervan?

The Mortal Instruments: City of Bones (2013) Action, Adventure, Fantasy, Horror, Mystery, Romance | 130min | August 21, 2013 (United States) 5.9
Director: Harald ZwartWriter: Jessica Postigo, Cassandra ClareStars: Lily Collins, Jamie Campbell Bower, Robert SheehanSummary: Set in contemporary New York City, a seemingly ordinary teenager, Clary Fray, discovers she is the descendant of a line of Shadowhunters, a secret cadre of young half-angel warriors locked in an ancient battle to protect our world from demons. After the disappearance of her mother, Clary must join forces with a group of Shadow Hunters, who introduce her to a dangerous alternate New York called the Shadow World, filled with demons, warlocks, vampires, werewolves and other deadly creatures. —Sony Pictures Entertainment

Photos


See all photos >>