23 juni 2024

Doodkonijn

Politiek Incorrect

VREG: Capaciteitstarief omdat netwerk niet goed genoeg is

De VREG geeft toe dat het elektriciteitsnetwerk niet geschikt is voor de energietransitie

In een interview met Gazet Van Antwerpen hebben Maarten De Cuyper en Pieterjan Renier van de VREG onrechtstreeks toegegeven dat het elektriciteitsnetwerk in Vlaanderen eigenlijk totaal niet klaar is voor de transitie naar meer elektrische voertuigen en dat ze daarom het Capaciteitstarief hebben ingevoerd.

“Dankzij het capaciteitstarief betaal je niet mee voor de laadpaal van je buur”, verkondigen beide, maar eigenlijk betaalt de grote meerderheid van de Vlamingen meer dan vandaag omdat de VREG niet wil dat we allemaal thuiskomen van ons werk, beginnen met de was en (elektrisch) koken en dan ook nog eens tegelijkertijd onze elektrische auto opladen. Neen, als we dat allemaal doen dan gaat het licht uit en is het gedaan met de pret dus moeten we allemaal zien dat we naast het werk nog tijd genoeg hebben om éérst te koken wanneer we thuiskomen, dàn de was opstarten, en als die dan zo rond een uur of 10 a 12 gedaan is mag je je elektrische auto eindelijk aan de oplader steken, hopende dat deze de volgende ochtend genoeg opgeladen is zodat je nog terug op je werk geraakt.

De EU pusht alle landen om over te schakelen naar niet-fossiele brandstoffen, tegen 2035 mogen geen auto’s meer verkocht worden met brandstofmotor, en we moeten allemaal “hallelujah” roepen wanneer onze “Groene” medemensen verkondigen dat zon en wind gratis zijn, maar ondertussen krijgen we dus wel een capaciteitstarief voorgeschoteld omdat ons elektriciteitsnetwerk niet klaar is om om te gaan met allemaal elektrische auto’s, en dit op een moment dat de energieprijzen reeds gigantisch duur zijn ten opzichte van 2 jaar geleden vanwege sluiting van kerncentrales en de oorlog in Oekraïne die de gasbevoorrading in gedrang brengt/bracht in Europa.

De mannen van de VREG mogen dan wel verkondigen dat dit capaciteitstarief ervoor zorgt dat we niet betalen voor “de laadpaal van de buur”, maar als we allemaal een laadpaal hebben zitten we nog steeds met hetzelfde probleem dat enkel nog veel groter is geworden omdat er dan véél meer mensen met een laadpaal gaan zijn dan vandaag! En wat gaan ze dan zeggen? Nog steeds “Gebruik aub minder en niet allemaal tegelijk want anders toont ge aan dat wij geen kloten gedaan hebben ter voorbereiding van de door de EU verplichte transitie”?