20 april 2024

Doodkonijn

Politiek Incorrect

Week van Waanzin (23)

Elke week kijken we na welke waanzin er weer voorbij kwam in het nieuws!

Maandag:
Zoals verwacht ging de meeste aandacht vandaag naar de start van de klimaattop in Glasgow waar ook onze premier Alexander De Croo (OpenVLD) aanwezig was om onze pers te laten weten dat “Wij Europeanen, wij moeten ambitieus zijn.”. Ja, zeer duidelijk, de hele Europese Unie is verantwoordelijk voor minder dan 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot maar wij moeten het eens goed laten zien, en dan zal de rest wel braafjes volgen! Xi Jinping, president van China dat goed is voor bijna 28% van de mondiale CO2-uitstoot, vond het niet nodig om naar Glasgow te komen maar als mannen zoals onze Alexander het goede voorbeeld geven en hun bevolking immense belastingen in de nek draaien gaan mannen zoals Xi dat voorbeeld wel volgen! En als je dat niet gelooft zullen ze u wel iets anders proberen wijs te maken… Om een idee te geven: landen als Bangladesh, Oezbekistan, Irak, enz stoten allemaal meer CO2 uit dan België maar wij moeten dus hét voorbeeld geven met een regering die gesubsidieerde CO2-uitbrakende gascentrales wil opstarten.

Ook nog:
– Terwijl Xi Jinping van China niet aanwezig was, viel de Amerikaanse president Joe Biden in slaap op de klimaattop (ach, de VS zijn maar goed voor net iets meer dan 14% van de wereldwijde CO2-uitstoot) en de Indiase premier Narendra Modi heeft laten weten dat zijn land – goed voor iets meer dan 7% van de werelduitstoot – zal kijken om tegen 2070 klimaatneutraal te zijn. Dit terwijl we in 2018 al te horen kregen dat het tegen 2030 compleet “naar de knoppen” zou zijn. Wat de vraag doet rijzen: wat als tegen 2030 de wereld nog niet vergaan is én de CO2-uitstoot niet geneutraliseerd is? Wat dan?

Dinsdag:
Vorige week had Lydia Peeters (OpenVLD) nog maar eens een ballonnetje opgelaten omtrent de invoering van rekeningrijden maar omdat dat niet echt pakte heeft ze weer iets nieuws bedacht: nieuwe wagens alleen nog maar elektrisch vanaf 2027 en vanaf 2030 zou je ook tweedehands geen wagens op fossiele brandstoffen meer mogen inschrijven! Lydia bedenkt hierbij dat volgens “de sector” tegen die jaren de nieuwprijzen van elektrische wagens in lijn zullen liggen van die met fossiele brandstoffen maar daar houdt ze dus geen rekening mee dat dit vooral is omdat gewone auto’s meer gaan belast worden, net zoals benzine en diesel, in plaats van dat elektrische wagens effectief goedkoper gaan worden, en qua tweedehandswagens denkt ze niet enkel aan het mogelijk aanbod van elektrische wagens maar gooit ze ook gewoon de hele oldtimermarkt op de schroothoop! Ondertussen mogen bedrijven rustig rond blijven bollen met vrachtwagens, kunnen cruiseschepen zonder problemen dag en nacht blijven stoken aan de Schelde, en ga zo maar door… Het moge duidelijk zijn: onze Vlaamse minister van Mobiliteit heeft de ballen verstand van auto’s, vervoer of mobiliteit in zijn algemeenheid!

Ook nog:
– We zouden het bijna vergeten, in hetzelfde artikel stond ook nog dat tegen 2030 100.000 laadpalen geplaatst zouden moeten worden in Vlaanderen. Ter illustratie: volgend jaar krijgt het Brussels gewest er in totaal 250 bij maar op 9 jaar 100.000 voor heel Vlaanderen lijken ze haalbaar te vinden?
– Alle ogen van de wereld zijn gericht op de klimaatconferentie van Glasgow waar ook de rijke elite mee aan tafel zitten om te beslissen hoe u en ik allemaal gaan betalen om voor minder CO2-uitstoot te zorgen. Klein detail: het was FILE op de LUCHTHAVEN van Glasgow omdat niet minder dan 400 privé-jets arriveerden voor de conferentie. Het was zelfs zo erg dat er niet genoeg parkeerplekken waren voor de jets van de allerrijksten dat verscheidene naar een nabijgelegen vliegveld moesten om aldaar te parkeren… Een hypocriete bedoening? Nàààààààh…
– Terwijl de meeste linkse en groene klimaatgoeroes openbaar vervoer promoten en privévervoer nog net niet “des duivels” zien moeten ze maar hopen dat er niet teveel “pandemieën” uitbreken. De nieuwste coronamaatregel in Nederland: maak zo min mogelijk gebruik van het openbaar vervoer!

Woensdag:
Terwijl de klimaatconferentie in Glasgow lekker verder gaat en onze Europese leiders daar zeggen “het goede voorbeeld” te willen stellen, wordt het alsmaar duidelijker dat dat “goede voorbeeld” vooral van u en ik verwacht wordt, en niet van henzelf. Terwijl het leven voor de gemiddelde Europese bewoner er enkel maar duurder op lijkt te gaan worden dankzij de Europese Green Deal (aka het Fit-for-55 programma, wat wij liever “Fit-for-Faillissement” noemen) is gebleken dat EU-voorzitster Ursula von der Leyen sinds haar aantreden voor 18 van haar 34 officiële reizen zelfs een gewoon vliegtuig te min vindt en liever gebruik maakte van privéjets. Zelfs een tochtje van Wenen (Oostenrijk) naar Bratislava (Slowakije), wat och arme 50 kilometer is, werd met een privéjet gedaan. Maar voor de rest is alles in orde hoor, onze politieke leiders zijn vooral geen schijnheilige hypocrieten die zelf andere regeltjes naleven dan degene die ze hun bevolking opleggen.

Ook nog:
– Ursula von der Leien is trouwens niet de enige hypocriete politicus in Glasgow. Zo weet The Guardian te melden dat Boris Johnson een privéjet van Glasgow naar Londen heeft genomen zodat hij daar een etentje kon bijwonen in een herenclub. Een woordvoerster van Johnson liet weten dat de premier wel een “zeer zuinig vliegtuig” gebruikt heeft…
– Volgend op de uitlatingen van Lydia Peeters omtrent het verbieden van benzine- en dieselwagens laat Dirk Maes, uitbater van niet minder dan 320 Maes tankstations, weten dat zulke wetgeving al bijna onmiddellijk een sluiting van 50 van zijn tankstations als resultaat zal hebben omdat er niet snel genoeg omgeschakeld kan worden naar elektrische laadpalen. Tiens… had onze regering niet gezegd dat ze op 9 jaar 100.000 laadpalen wilden laten installeren? Blijkbaar zijn de mensen die met hun voeten in de realiteit staan toch niet zo overtuigd dat dat haalbaar is? Nog even erbij vermelden dat zelfs de Europese federatie van autofabrikanten laat weten dat er een gigantisch tekort is aan snelladers. Slechts een 10% van alle laadpalen in de EU zijn snelladers wat wil zeggen dat je bij 90% van alle publieke laadpalen een nacht nodig hebt om je auto op te laden… praktisch hoor!
– Nog eens een voorbeeld hoe wereldvreemd Europese ambtenaren zijn: Na protest van Frankrijk heeft de Raad van Europa besloten een campagne voor “diversiteit” in te trekken. De reden waarom in Frankrijk zowel links als rechts compleet over de zeik gingen: de slogan was “schoonheid is in diversiteit zoals vrijheid in de hidjab”. De Raad van Europa zag niet in dat dit actieve promotie van de Hidjab (aka hoofddoek, niet echt een toonbeeld van feminisme) is… (voor wie interesse heeft om het filmpje te zien, ’tScheldt heeft er een versie van)

Donderdag:
Na veel gepalaver heeft de Vlaamse regering eindelijk zijn Klimaatplan! Vanaf 2029 mogen enkel nog elektrische auto’s verkocht worden, tweedehands zijn er gelukkig nog geen beperkingen opgelegd. Vrachtwagens mogen echter nog steeds perfect op diesel voort tuffen, cruiseschepen mogen mogen nog steeds in de havens diesel stoken, vliegtuigen mogen zonder probleem kerosine bij bakken verbranden, maar de arme Vlaming moet maar hopen dat er genoeg betaalbare elektrische auto’s beschikbaar zijn met een degelijke actieradius of blijven rijden met zijn (verouderde) auto. Diezelfde arme Vlaming zal ook moeten zien dat hij geld heeft om een nieuwbouw aan te schaffen of geld genoeg over heeft voor renovaties van een oudere woning want vanaf 2023 wordt renovatie verplicht voor huizen met een EPC-score van E of slechter. Je kan daar dan wel een “renteloze lening” voor krijgen tot 20.000 euro maar dan moet je maar hopen dat dat genoeg is om op niveau D te geraken, en renteloos wil nog steeds zeggen dat je buiten je hypotheek een additionele lening hebt af te betalen… zie maar dat je ze kan leggen! Trouwens: de uiteindelijke doelstelling is dat tegen 2050 alle huizen richting EPC label A zouden moeten gaan… begin maar al te sparen voor het klimaat!

Ook nog:
– Dat Brussel en Wallonië financieel een boeltje zijn weten we al langer, maar dat het altijd erger kan is nog maar eens bewezen. Het Rekenhof wil zich niet uitspreken over de Brusselse boekhouding van vorig jaar want er is een waslijst aan foute boekingen gemaakt, waaronder een uitgave van 777.000 euro die geboekt werd in plaats van 777 MILJOEN. Oeps, drie nulletjes vergeten… Brussels minister voor Financiën Sven Gatz (OpenVLD) liet weten dat hij zijn administratie gevraagd heeft om dit “te onderzoeken”. Dat de Brusselse schuld de laatste 4 jaar met 90% gestegen is noemt Gatz ook een “berekend risico” vanwege de lage rentestand en Covid. Klinkt als een man die zijn zaakjes goed onder controle heeft en weet waar hij over spreekt, nee? Je zou als particulier of bedrijf eens moeten proberen je schuld met 90% te doen stijgen…

Vrijdag:
Doordat Vlaanderen zijn doelstellingen omtrent CO2-reductie slechts van 35 naar 40 procent aanscherpt en de EU 47% verwacht van België laat Minister van Klimaat Zakia Khattabi weten dat Wallonië en Brussel dat verschil niet gaan kunnen goedmaken waardoor België zijn doelstelling niet kan halen en emissierechten zal moeten betalen. Op zich geen probleem natuurlijk want Khattabi laat al weten dat ze met “de gewesten” zal “onderhandelen” om die emissierechtenfactuur door te schuiven. Lees: Vlaanderen zal moeten dokken want Wallonië en Brussel hebben toch geen geld. Terwijl de federale regering inzet op nieuwe CO2-uitbrakende gascentrales ter vervanging van CO2-loze kerncentrales zit diezelfde federale regering dus nu reeds te denken hoe ze extra geld uit de Vlaamse zakken kan kloppen… wat een verrassing!

Ook nog:
– Waar onze regering(en) hun best doen om in het kader van de klimaatverandering allerlei nieuwe belastingen en verplichtingen op te leggen aan de gemiddelde Jan met de Pet, weet Oxfam op de klimaatconferentie in Glasgow te melden dat de 1% rijkste mensen in de wereld sinds 2015 verantwoordelijk zijn voor 15% van de wereldwijde CO2-uitstoot en tegen 2030 daar nog een procentje bij zullen doen. Hou dat maar in gedachten wanneer je op zoek gaat naar een goedkope elektrische auto waar je meer dan 200 kilometer mee kan rijden in de winter of geld zoekt voor de verplichte renovatie van je huis…
– Zeer belangrijk nieuws! De 18-jarige Greta Thunberg laat weten dat de klimaattop een mislukking is! Iedereen mag terug naar huis want het heeft toch geen zin!

Zaterdag:
Terwijl Zuhal Demir (NV-A) vanwege een Corona-geïnfecteerde op haar kabinet niet naar Glasgow kan (wat weer wat CO2-uitstoot bespaart!) laat ze weten dat ze eist dat Europa de doelstelling voor België in hun Fit-for-Faillissement programma verlaagt. Volgens Demir is het niet normaal dat België 47% minder CO2-uitstoot moet halen tegen 2030 terwijl Oost-Europese landen als Bulgarije (-10%) en Roemenië (-12,7%) veel lagere doelstellingen krijgen. Waar je zou denken dat onze federale regering dat mee zou ondersteunen – omdat verminderde doelstellingen wil zeggen dat er ook minder mogelijke emissierechten betaald gaan moeten worden – kunnen we melden dat je verkeerd denkt. Onze Minister van Energie, Tinne Van der Straeten (Groen) vindt dat het Vlaamse klimaatplan gewoon beter moet zijn en ze niet moeten kijken om de doelstellingen te verlagen. Dat komt dus van onze minister die klimaatneutrale kerncentrales ten allen koste wil sluiten en vervangen door gesubsidieerde gascentrales… Ach ja, uiteindelijk is het toch Vlaanderen dat opdraait voor alle mogelijke kosten dus dan is het niet zo erg…

Ook nog:
– Al die mensen die naar Glasgow trokken voor de klimaatconferentie en de grote speeches van alle wereldleiders zijn blijkbaar toch niet naar ginder gegaan om te horen hoe Alexander De Croo verkondigde hoe ons land zijn eerste “klimaatslachtoffers” heeft gehad. Er zijn immers beelden opgedoken die tonen dat de zaal zowat leeg was toen hij zijn speech hield… De VRT is er natuurlijk als de kippen bij om te verkondigen dat dit “normaal” is en dat het “echte werk” achter de schermen gebeurt… Jaja… en niemand die zich dan vragen stelt waarom De Croo dan effectief in Glasgow voor een lege zaal praat staat te verkopen en dat niet gewoon via videoconferencing kon doen? Dat reisje was gratis en CO2-neutraal zeker?
– Waar gisteren Greta nog zat te verkondigen dat de klimaatconferentie van Glasgow volgens haar een complete mislukking is, vond ze het vandaag samen met een hoop activisten toch nog nodig om voor de verandering eens te gaan betogen. De Schotse politie verwachtte ongeveer 50.000 mensen, de organisatoren verkondigden dat er 100.000 mensen waren en niemand die effectieve neutrale schattingen gemaakt heeft! Belangrijker is echter dat er WERELDWIJD betoogd is (als in: op een 200-tal plaatsen), waarbij onze o zo neutrale media enkel cijfers wilden meegeven van Zuid-Korea (500 man), Londen (1.000 man) en Australië (eveneens 1.000 man). Landen waar een paar honderd tot duizend man gaan betogen… Toont duidelijk aan hoe belangrijk de gemiddelde man in de straat het hele klimaatgedoe vindt…

Zondag:
Jan Jambon (NV-A) laat nog eens zien dat hij ballen heeft! Volgend op de commentaar van Tinne Van der Straeten (Groen) repliceert de Minister-President van Vlaanderen dat hij geen lessen te krijgen heeft van een Minister van Energie die additionele gascentrales wil laten bijplaatsen! Goed zo Jan, enkel spijtig dat je rond de pot draait omtrent het argument dat vooral de middenklasse nog maar eens het gelag mag betalen van al die klimaatmaatregelen. Ja Jan, landbouw en industrie moeten ook 10% meer minderen in uitstoot maar we hebben met geen woord gehoord hoe ze dat gaan moeten doen, hoe dat gemeten gaat worden, en of ze daar subsidies voor gaan kunnen krijgen. Ondertussen weet de gemiddelde burger nu wél dat zijn portefeuille weer geroofd zal worden voor maatregelen die “in het grote geheel” eigenlijk nul komma nul verschil gaan maken wetende dat héél België goed is voor slechts 0,26% van de totale CO2-uitstoot van de hele wereld.

Ook nog:
– Tijdens de klimaattop in Schotland hebben de Britse (privé) spoorwegmaatschappijen hun elektrische treinen op stal gezet in ruil voor goedkopere dieseltreinen. De reden: elektriciteit is tussen september en oktober 210 procent duurder geworden en de stroom wordt opgewekt met aardgas dat sinds januari met 440 procent gestegen is in prijs. De mainstream media verkondigen dit natuurlijk als een “blamage”, maar economische wetmatigheden zijn nu eenmaal realiteit en privébedrijven functioneren niet om verlies te draaien. Misschien dat onze pers liever in een communistische wereld opereert?